Acasa
Profesorul
Campanii
Politicianul
Galerie foto
Blog
Contact

banner_ciric_200

banner_idei_200

Şcoala românească are nevoie de mai mult decât de disciplină
Joi, 15 Septembrie 2011 18:46

Declaraţie politică în Plenul Senatului României, 14 septembrie 2011

Învăţământul românesc începe noul an şcolar într-un moment crucial din existenţa sa. Impunerea unor standarde corecte la evaluarea de la bacalaureat a arătat starea gravă a nivelului de pregătire preuniversitară. Acesta este de fapt efectul disfuncţiilor care afectează de ani de zile sistemul nostru de învăţământ. A cărui salvare se tot aşteaptă de la noua lege a educaţiei.

Totuşi, în aceste zile, oficiali ai ministerului de resort şi ai guvernului insistă doar pe ideea corectitudinii. Pe faptul că frauda nu mai poate continua la examene şi că evaluările trebuie să fie la fel de transparente în continuare. Lucru, de altfel, perfect adevărat. Şi totuşi, deşi impunerea ordinii in sistem este salutară, acest lucru nu este de ajuns pentru creşterea performanţei. Ministerul este dator să vină cu mult mai mult decât atât. Pentru că de vină nu este doar evaluarea strâmbă. Ci şi multe alte disfuncţii care nu şi-au găsit încă rezolvarea. Iar lucrurile acestea ţin de la pregătirea corpului didactic, până la structura orelor de clasă şi a educaţiei complementare.

Mai precis, trebuie să recunoaştem că există unii profesori la fel de slab pregătiţi ca elevii lor ce nu au putut trece bacalaureatul. S-a putut vedea din plin la examenul de titularizare. E în sarcina directă a ministerului şi a inspectoratelor şcolare să-şi facă treaba mai bine în această direcţie. În plus, există o prea mică preocupare pentru ridicarea nivelului educaţional din zonele izolate ale ţării la un anumit standard. Copiii de acolo nu vor avea nici o şansă pentru o educaţie de calitate dacă ministerul nu va sprijini accesul lor la o educaţie de calitate, prin intermediul tehnologiilor moderne.

La fel, trebuie insistat pe ideea de after-school, pe formarea ca oameni, în spirit civic a copiilor, concomitent cu reducerea orelor petrecute în clasă. Fiindcă ştiinţa nu înseamnă nimic fără un caracter integru. Apoi, copiii nu mai trebuie chinuiţi după şcoală cu zeci de teme pentru acasă. În acelaşi timp, este vitală trecerea de la sistemul de predare seacă, mecanică a cunoştinţelor de la catedră, la sistemul occidental de proiecte. Lucru care asigură conexiunea dintre teorie şi practică, dintre lumea ideilor şi cea reală.

În final, salut din nou angajamentul ministerului de a face ordine în sistem. Dar fac un îndemn la curaj şi viziune pentru a aduce, pe lângă coerciţie, şi cealaltă parte, pozitivă, a reformei din sistem. Numai aşa, în timp, păstrând exigenţa evaluării, vom putea să vedem un bacalaureat cu o promovabilitate decentă şi cu absolvenţi de liceu mult mai bine adaptaţi la societatea în care trăim.

Senator PDL
Prof. univ. dr. Dumitru OPREA

 
Valoare
Şcoala, educaţia, cultura, morala sunt instituţiile care ne pot da valorile.
Vis
Parafrazând începutul "visului" lui Martin Luther King, Jr., vă spun astăzi, dragi prieteni, că, în pofida dificultăţilor şi frustrărilor momentului, I STILL HAVE A DREAM. Este un vis înrădăcinat în visul ... românesc.
© Profesor Dumitru Oprea
Reproducerea fara acordul autorului este interzisa.