Acasa
Profesorul
Campanii
Politicianul
Galerie foto
Blog
Contact

banner_ciric_200

banner_idei_200

Digitalizarea administrației publice, urgentă în România
Declaraţie politică

Digitalizarea administrației publice nu este un moft, ci o necesitate a prezentului, o obligație pe care România trebuie să o ia mult mai în serios.
Uniunea Europeană este cu mult înaintea țării noastre la capitolul digitalizare și a făcut pași importanți spre Piața Unică Digitală. România are și la acest capitol un decalaj de cel puțin 20 de ani. Dacă nu îl recuperăm rapid, riscăm să rămân în afara spațiului european virtual. Iar acest lucru este de neacceptat. Ne lăudăm cu una dintre cele mai mari viteze de internet din Europa și din lume, dar asta nu ne ajută la nimic dacă nu vom folosi inteligent resursele umane și digitale de care dispunem. Am avut și un minister de resort care a tot făcut planuri de digitalizare, dar, din păcate, digitalizarea administrației publice este „admirabilă, e sublimă, putem zice, dar lipsește cu desăvârșire!“.

Uniunea Europeană a adoptat încă din 2014 Regulamentul european e-IDAS, privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice. Regulamentul se aplică în toate statele membre, dar nu conține toate informațiile necesare punerii sale în practică. Din acest motiv este necesară legislația pentru implementare în statele membre, inclusiv în România.

La noi, deocamdată există doar insule de digitalizare în administrația publică, iar cetățenii români au mai multe identități digitale. Ceea ce creează probleme și nu ajută la stabilirea unei relații de încredere între stat și contribuabil. Iar în domeniul cibernetic, încrederea este esențială.

Pe această temă, am adresat câteva întrebări preşedintelui Autorităţii pentru Digitalizarea României cu privire la decalajul de care suferă România faţă de restul ţărilor europene în domeniul digital şi ce măsuri urgente de reducere a acestuia vor fi adoptate.  

Spațiul Privat Virtual (SPV) și Ghișeul.ro, de la ANAF, Recom, de la Oficiul Național al Registrului Comerțului, sau puținele aplicații făcute independent de unele primării arată că digitalizarea administrației publice este posibilă, eficientă şi funcțională. Aceste servicii au ușurat plata taxelor și impozitelor, de exemplu, dar și relația de comunicare dintre stat și cetățeni. Dar nu este suficient, pentru că multe dintre entitățile digitale nu sunt interconectate, nu există această piață unică la care va ajunge Uniunea Europeană.

În acest moment, în administrația publică încă se folosește copia după buletinul de identitate. Chiar dacă această copie a devenit electronică, principiul rămâne același, mentalitatea nu s-a schimbat. Cetățeanul trebuie să își demonstreze de fiecare dată identitatea, deși acest lucru ar putea fi simplificat prin interconectarea întregii administrații publice. Actele trebuie să circule ușor de la o instituție la alta, fără ca cetățeanul să mai facă eforturi în acest sens.

Pandemia de coronavirus nu a făcut decât să confirme că suntem în urmă și să ne arate, brutal, că nu mai avem timp de așteptat.

Digitalizarea trebuie să aibă loc acum, nu mâine. Mâine e prea târziu.

Prof. univ. dr. Dumitru OPREA
Deputat PNL de Iași
alt

 
Valoare
Şcoala, educaţia, cultura, morala sunt instituţiile care ne pot da valorile.
Vis
Parafrazând începutul "visului" lui Martin Luther King, Jr., vă spun astăzi, dragi prieteni, că, în pofida dificultăţilor şi frustrărilor momentului, I STILL HAVE A DREAM. Este un vis înrădăcinat în visul ... românesc.
© Profesor Dumitru Oprea
Reproducerea fara acordul autorului este interzisa.